28. mai 2008

Desperate Housewife

Jeg skammer meg fra tid til annen over at jeg ikke er mere huslig.
Og "fra tid til annen" betyr når mor eller svigermor er på besøk.
Eller andre eldre, kvinnelige familiemedlemmer.
Det er først når de er i hus, at jeg plutselig legger merke til den møkkete kaffetrakteren, eller pollenstøvet på vinduene.
Jeg tenker at jeg burde vært flinkere til å vaske bilen, plante blomster, skifte gardiner, kjøpe meg en kjevle i stedet for å bruke tomflasker, og begynne å lage kaker til å ha i fryseren når man får besøk.
Jeg har aldri vært flink til slikt.
Og av en eller annen grunn, har jeg alltid trodd at dette ville komme av seg selv ettersom man ble eldre.
Uten at jeg har noen logisk forklaring på hvordan eller hvorfor dette skulle skje.
At man skulle våkne ved fyllte 25, og instinktivt få en forkjærlighet for potteplanter er vel mindre sannsynlig.
Likeså å fylle 26 og oppdage at man plutselig kan oppskriften på vafler, eller på magisk vis begynne å strikke på sin 27-årsdag.
Ved 28 har jeg ingen av disse tingene på plass, og jeg venter i spenning på når det skal slå inn.

Og tydeligvis er det andre som også venter på dette.
Enkelte mennesker har nemlig begynt å komme med små hint.
Til bursdagen min fikk jeg for eksempel tulipanvase, en uteplante, og en skummel hagenisse som stirrer tomt på meg hver gang jeg åpner verandadøren.
Jeg kan ikke fordra fyren.
Tulipanvasen er ubrukt, og planten er død.
Ingen husmorgener å skryte av så langt, altså.
Jeg satser på at det ordner seg når jeg bikker 30.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vel...jeg blir 31 neste uke og venter fortsatt på at mine husmorgener skal "sprette frem"! :-) Innimellom gjør jeg noen innbitte forsøk på å være huslig, men i går måtte jeg ringe samboeren for å få hjelp med kjøkkenmaskina, så jeg vet ikke hvor vellykket det er!

Sorgenfri sa...

Ikke noe håp i sikte, altså?
Det betyr altså at man må gjøre en innsats, selv om det strider mot ens natur?
Triste greier, da! :oP

Anonym sa...

Jeg forventer ikke at det skal finnes noen husmorgener hos meg selv - men kanskje noen husfargener :-) Syns det er kjekkest når det vises at det blir ryddigere, jeg. Så det blir gjerne slik at oppvasken står noen dager. Men jeg har nok blitt "flinkere" med årene. SÅ det KAN hende at årene fikser det interessen ikke tar tak i. Lykke til!

Sorgenfri sa...

Interessant...
*klø seg i liksomskjegg og se undrende ut*

Jeg liker måte du tenker på.
I stedet for å ha et plettfritt hus til envhver tid, så bør man altså vente til det er litt rotete og møkkete, slik at man faktisk kan sette pris på hvor rent og ryddig det blir når man først gjør noe...

Det høres ut som en god unnskyldning for litt latskap fra tid til annen, tusen takk! :o)

Solskygge sa...

*Host-host*
Altså...ikke for å virke super pessimist, men det kom ingen suverene husmor-gen deisende da jeg fylte 30...
De eneste plantene som overlever under mine tydeligvis morder-hender er fredslijer, og det er kun fordi de henger med vingene når de vil ha "mat".
Kakene mine blir like mye mobbet på min og datter'ns bursdag nå som i tidligere år.

Jeg kan sparke ball med noen av hybeltrollene mine, (vi lever rett og slett i fred og fordragelighet, hvis de holder seg på plassen sin som er under sofaen og langs listene) de vet at å leke sisten med hverandre midt på stuegulvet er forbudt når vi har besøk.

Meeeen! Vet du! Vi duger allikavæl!
Nemlig! :o)

Sorgenfri sa...

Sokken: Jeg må si dette strider litt i mot hva jeg har sett for meg, altså! :oP

Anonym sa...

Sorgenfri, det kommer ikke naar du blir 30. Garantert. Men jeg anbefaler at du faar tak i et lite broderi eller noe hvor det staar "Det er bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete" og henger det paa en fremtredende plass ;-)

Sorgenfri sa...

alter ego: Du mener jeg skal ta utfordringen og brodere - hvilket unektelig er en huslig aktivitet - for å understreke mine manglende husmorevner?
En slags "jeg kan hvis jeg vil, men stort setter gidder jeg ikke-plakat"? :o)

Støvkorn sa...

Jeg skammer meg hver dag for at jeg ikke vasker mer, rer senga oftere og ikke baker annet en 1-2-3 kaker..vi er vel den nye generasjonen? Har du hornsalt i skapet kanskje?

Sorgenfri sa...

confiteor: Hornsalt.. eh, altså.... Nei.
Sysaker - Nei.
Kokebøker - nei.
Klorin - nei.

Men jeg har et rikt utvalg av krydder, alt av hobbysaker, muffinsingredienser og en stor dvd-samling...? :o}

Jeg klarer meg!

Anonym sa...

Hehe... Njah, jeg ville vel heller oppfordre til naeringsvett og KJOEPE et slikt kunstverk, men if it makes you happy... :-D

Sorgenfri sa...

alter ego: Bedre plan! Definitivt en bedre plan! :o)