18. sep. 2007

Mitt kjærlighetsliv - et utvalg.

Mitt livs forelskelser har vært mange, og i noen tilfeller uforståelige.
Det har dreid seg om eldre menn, unge gutter, kjendiser, folk i nabolaget, klassekamerater, ukjente gutter man så bilde av i avisen en dag, samt alle min brors kamerater. Særlig de som spilte fortball.
Etter å ha snublet innom Kristins blogg, hvor hun forteller om sine pinlige kjendisforelskelser, ble jeg inspirert til å oppsummere min egen barndoms forelskelser. På godt og vondt.

Jeg ble tidlig opptatt av film og musikk, så det vel bare naturlig at mange av mine unge forelskelser dreide seg nettopp om gutter i denne bransjen. Det er disse jeg husker best, og de jeg stort sett ler mest av i ettertid. Etter å ha tatt opp så mange timer med drømmer og fantasier i mine unge år, synes jeg at en hederlig omtale i bloggen, bare er rett og rimelig.
Jeg skal prøve å foreta en kronologisk oppsummering av de mest betydningsfulle kjendisguttene i mitt liv.
Jeg tar imidlertid forbehold om at jeg kan gå noe surr i rekkefølgen.


A-ha



Det finnes vel få jenter på min alder som ikke har vært forelsket i en eller flere av disse.
Jeg var som de fleste andre fryktelig forelsket i Morten.
Den gang var det imidlertid slik at hvis man var flere venninner som likte samme bandet, så måtte man velge ”hver sin”. Man kunne ikke være forelsket i den samme.
Siden min bestevenninne nok var enda mer forelsket i Morten enn meg, så jeg meg nødt til å velge en annen, og valget falt da på Pål.
Idag hadde jeg uten tvil satset alle penga på Magne, så da er vel sirkelen sluttet, antar jeg.


Tor Endresen


Jeg var ung (og muligens svaksynt). Pappa hadde begge Lollipop-cd’ene, og jeg lot meg sjarmere av den myke stemmen som fremførte ”Sealed with a kiss” og ”You’ll never walk alone”.
Etter å ha hørt på disse cd’ene altfor mange ganger, begynte jeg å se på tv-programmer han var med i, og klippet ut bilder av ham i fra farmors ukeblader.


Et klart fremskritt var min neste forelskelse i hovedpersonen i ”Empire of the Sun” – den da 13 år gamle Christian Bale.

Jeg hadde bilde av ham i lommeboken, og jeg hadde en fantasi om at vi skulle møtes ved en tilfeldighet og bli stormende forelsket.Jeg er fortsatt veldig glad i Empire of the sun, og sitter med tårer i øynene når en møkkete og sliten Christian synger i arbeidsleiren.


Barneskolen kom med tv-titting på lørdager, og etter å ha sett Frida en håndfull ganger, var det vanskelig å ikke la seg sjarmere av Thorbjørn Harr.

Han spilte den snille kjæresten til Fridas dumme søster Kaisa, og som Frida også falt litt for, så vidt jeg kan huske. Det var hun ikke alene om.

Og hvem kan vel glemme Dr. Doogie?(Det bør også nevnes at godeste Doogie - Neil Patrick Harris - ser ganske så bra ut i dag også...)



Selv om jeg ikke var noen hestejente, falt jeg også dypt og inderlig for denne karen – Richard Ian Cox, som spilte den unge og talentfulle rytteren Alec Ramsay i serien The Black Stallion.




Etter en Oslotur med skolen kom broren min hjem med denne platen.

Jeg var ingen stor fan av musikken, men syntes karen var kjekk nok.
Muligens min mest overfladiske forelskelse.



Etter hvert begynte jeg å interessere meg litt for musikk selv også.Og mitt unge hjerte hadde ingen sjanse til å forsvare seg da disse fem guttene kom brasende inn i livet mitt.

Jeg var stormende forelsket i alle sammen, litt avhengig av situasjonen, og denne forelskelsen varte til mine foreldres fortvilelse fryktelig lenge. Vi snakker om år.
Jeg tror min favoritt var Jonathan mesteparten av tiden.



Men etter en hjerteskjærende reportasje i TOPP, hvor de kunne fortelle at stakkars Danny...

...fikk minst fanbrev av alle i NKOTB, snudde både jeg og bestevenninnen min om på preferansene våre, og skrev masse fanbrev til Danny, hvor vi ettertrykkelig fortalte ham at han var den kjekkeste og flinkeste av dem alle. Jeg glemte dog aldri Jonathan...





Da NKOTB-feberen dabbet av, var tronene ledig for etterkommere, og de ble i et blaff fylt av The Osmond Boys. Etter hva jeg kan huske var dette sønner av The Osmonds som gjorde et forsøk på å ta opp arven. De mislyktes, men jeg husker at jeg var svært betatt av Nathan.




Marky Mark med sine store muskler og meget synlige boksershortser var også en naturlig erstatning til New Kids, når dette var påkrevd. Han var tross alt lillebroren til Donny, og hadde bar overkropp i nærmest alle situasjoner. Jeg var en av de første som kjøpte kassetten til Marky Mark & The Funky Bunch. Juhu!




Jeg hadde ikke tv3 da jeg var liten.Det hadde imidlertid bestevenninnen min, og det var gjennom henne jeg ble presentert for kjekkaser som Joey Lawrence i fra serien Blossom,



Bud Bundy,






og alles favoritt onkel – Uncle Jesse i fra Full House. Be still my heart...






Det jeg derimot kunne se på tv hjemme, med våre begrensede kanaler var Baywatch.Og jeg var i veldig lang tid fullstendig hekta på Billy Warlock,

som spilte den unge, sjarmerende, og litt tøffe Eddie Kramer. De fleste gutter jeg kjente var forelsket i hun som spilte kjæresten hans (Erika Eleniak), så dette var virkelig et drømmepar.



Jeg kunne også se på Family Ties, hvor Alex Keaton i Michael J. Fox’ figur fikk hjertet til å banke fortere, for ikke å snakke om å gjøre meg til en tv-slave som måtte hjem på gitte tidspunkt.





Min kjærlighetskarriere tok et mageplask da jeg betatt av Brandon Call i serien Step by Step. Jeg hadde tidligere sett ham som den opprinnelige Hobie i Baywatch, hvor han jo var liten og søt. Det skal sies at det var i hans ”eldre dager” jeg falt for ham.
Helloooo, hårgelé…




En sommer rullet en detektivserie med navn Tropical Heat over skjermene.
Her var det en glatt etterforsker, som jeg tror het Nick, som sammen med sin kvinnelige partner løste masse saker.
Disse hadde en venn som jobbet i bar eller restaurant, og som ble kalt for Spider.
Det var denne lille tassen jeg hadde sett meg ut, og jeg tok opp serien på video, slik at jeg kunne se ham når jeg måtte ønske.
Det skumle er at jeg verken trengte å bruke google eller imdb for å huske at mannen het
Ian Tracey



Etter disse mer eller mindre besynderlige valg på kjærlightsfronten, begynner vi å nærme oss den tiden hvor jeg faktisk utviklet en kritisk sans, og ble noe mer selektiv hva hjertebank angår. Mennene jeg har vært betatt av etter dette er stort sett menn som jeg fortsatt finner ganske attraktive, jeg nevner eksempelvis Bryan Adams, Patrick Swayze, James Hetfield og Damon Albarn, bare for å ta noen.

Dermed anser jeg min liste for ferdig, og utfordrer alle bloggere med et stort bankende hjerte, og som lett forelsker seg, til å lage en lignende liste.
Jeg er overbevist om at det finnes mange pinlige forelskelser der ute.


13 kommentarer:

Marte sa...

Hjelp! Nå fikk jeg mange flashback. Barndomsforelskelsene kommer sigende inn i minnet igjen...Halvpinlige minner, i grunn.

Minneapolise sa...

Det var bare et utvalg??

Og så Tor Endresen "Jeg var ung (og muligens svaksynt)" *ler*

:)

Støvkorn sa...

Oooh, morsomt :)

Me try toooo :)

Sorgenfri sa...

Frøken Skavlan: Ja, det er som regel mange å ta av fra den tiden, og de er sjeldent så altfor mye å skryte av.
Heldigvis later vi til å være mange som har begått samme "feil". :oP

Minneapolise: Ja, listen kunne faktisk vært mye lengre...

Borgen skole, diverse programledere fra Midt i Smørøyet, den islandske(?) duoen The Boys, Erik Solheim og Kriss Kross(?), er noen som kunne vært med. Disse var imidlertid ikke så langvarige, så de ble valgt bort. :o)

Confiteor: Ja, gjør det, gleder meg til å se hva slags skjeletter du har i skapet. ;o)

Anonym sa...

Haha, oi! :D
Jonathan fra NKOTB og Billy Warlock var store favoritter her i gården også :) Morsomt å lese, mange jeg hadde glemt :)

Odd sa...

Dr. Doogie er homo. Selvfølgelig er han det.

Anonym sa...

Hvordan noen under femti i det hele tatt kan finne på å like Tor Endresen, enten på "den måten" eller "fordi han er så flink til å synge" kommer for meg til å forbli en av universets store ubesvarte gåter.

Og Hetfield? Trodde da ikke du var sånn alpha male-entusiast? :)

Nå skal jeg ut i skævven med AG-3 og kevlarvest i fem dager. Du og du som jeg gleder meg..

Kristin Storrusten sa...

Åh, dette er en FLOTT liste!

Sorgenfri sa...

janne: Jonathan er bare penenst liksom! :oP
Det var en tid jeg viste denne mannens høyde, favorittfarge og skonummer på rams...

Odd: Smart, kjekk, veltalende, morsom og sjarmerende... Selvfølgelig er han det... Sukk.

Geir: Angående Tor, så har jeg egentlig ingenting å si til mitt forsvar.
Men Hetfield var vokalist i et tøft band, det skulle da bare mangle om ikke jeg ble betatt...
Jeg hadde også en liten crush på Axl Rose, men det var et blaff i forhold.

Jeg synes du har rep foruroligende ofte...?

Kristin: Takk for det, og takk for inspirasjonen!
Jeg må si jeg fortsatt er lattermild etter å ha funnet Kåre Willoch på listen din! :o)

Heidi Fleiss sa...

Fantastisk!
Hadde jeg hatt tid skulle jeg ha lagd en sånn en jeg også... Kanskje i oktober? JEg likte forresten Joey best i NKOTB og husker fortsatt når han har bursdag.

Sorgenfri sa...

heidi fleiss: Hvis du bestemmer seg for å lage en liste, gleder jeg meg til å se hva slags grums som finnes i ditt ungpikehjerte. ;o)

Jeg må si jeg er mektig imponert over at du husker bursdagen til Joey! Var det informasjon som ble ansett som så viktig at det for evig ble lagret i hjernearkivet?

Anonym sa...

Hahah- jeg satt hele veien og ventet på John Stamos- han måtte jo være med.

Dog jeg merker jeg vokste opp på nittitallet og at den eneste jeg hadde noe forhold til her, var Full House og Aha. Og førstnevnte kommer av evinnelige runder med repriser på TVNorge.

Sorgenfri sa...

Folk med mesteparten av sine unge år på 90-tallet, har nok også sine mørke hemmeligheter i forhold til pinlige kjendisforelskelser...
Prøv ikke å innbille meg noe annet! ;o)