24. sep. 2007

Undulaten Randi

Jeg har notert meg, både gjennom egne og andres erfaringer, at mange velger å kalle opp dyrene sine etter kjente figurer eller personer.
Dette gjelder spesielt i de tilfellene man anskaffer seg to av noe samtidig.
Det er et trivelig påfunn å kalle opp sine to katter/hamstere/hunder osv, etter et kjent par.

F.eks. marsvina Sonja og Harald.
Det lokker frem smil og har høy jovial- og gjenkjennelsesfaktor.
Det fungerer som oftest.

Helt til den ene dør.
Å ha et marsvin ved navn Sonja er ikke like morsomt og trivelig. Det er i beste fall originalt.
Derfor kan det lønne seg å kalle dem opp etter noen som ikke har helt vanlige navn.

Mine foreldre hadde for inntil tre år siden en katt ved navn Pilt.
Dette var greit, fordi det da kom tydelig frem at det sannsynligvis, på et aller annet tidspunkt, også hadde eksistert en Pompel.
Dyr med navn som Knoll, Tuppen eller Dole faller innunder samme katogori.
De fungerer alene fordi man umiddelbart vil assossiere navnet med en sannsynligvis avdød bror, og man skjønner sammenhengen.

Der man velger å oppkalle dyrene etter et kjent par hvor kun den ene parten har et gjenkjennelig og spesielt navn, bør man håpe på at den med det vanligste navnet dør først.
Puddelen Courntey kan fungere på egen hånd, mens puddelen Kurt muligens ville hevet noen øyenbryn.

Min kollegaes katt, Tommy, burde for allmennforstålesens skyld hatt folkeskikk nok til å dø før sin bror Tiger'n.
Tiger'n er et mye bedre navn på en enslig katt.
Det kan til og med stå helt alene, uten navnassossiasjoner i det hele tatt.

Når man gir dyra sine slike navn, er dette kanskje noe man bør tenke over.
Selv om dyra selv ikke skjønner så mye av det, eller tar det nevneverdig til seg hvis noen ler av navnet deres, så må det som regel alikevel en forklaring til.
En forklaring som ville vært unødvendig dersom eierne hadde reflektert litt rundt kosekvensene av et uungåelig dødsfall i fremtiden.

Et vennepar døpte sine gullfisker for Sigfried og Roy.
Dette fungerte helt utmerket helt til Siegfrid la på røret og de satt igjen med gullfisken Roy.
Høy merkelighetsfaktor.
Men ved slike navnkombinasjoner kan man i det minste håpe på at den "rette" dør først. Det er tross alt en viss sjanse for at de er heldige.

Har man to kjæledyr med vanlige navn, som KUN fungerer i parsammenheng, er man vel allerede dømt.

Det er nok lett å falle innunder en viss snålhetsskala når man en dag sitter igjen med den ene parten av undulatene Kjetil & Kjartan, Hans & Grete eller Randi & Ronny.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Dette minnet meg om en barndomsvenn som hadde to fugler som het Skistav og Traktorhjul...
Ikke helt det samme som par med kjente navn, men iallefall kreatvie dyrenavn!

Nadiyya sa...

Tankespinn.... husker kompisen min på barneskolen... vi ga undulaten hans trolldeig.

den døde.

Anonym sa...

Hmm, jeg kjente en gang en som hadde 2 marsvin, de het "Signe" og "Maten". Så daua Signe. Jeg foreslo at hun skulle kalle evt. nytt marsvin for "Takkfor". Jeg husker ikke hva det hele endte med.

Anonym sa...

Artig tekst dette her:) Katta mi heter Nelli, og er kallt opp etter ei tante av mor min:)

Sorgenfri sa...

Marianne: Jeg må vel bare innrømme at de navna var nye for meg også?

Nadiyya: For en skjebne!

Megameow: Det skulle ha vært en undulat. "Undulaten Maten".
Høhø...

Selvisk: Med tanke på hvor mange rare navn damer i den alderen kan ha, tror jeg katten din var heldig!

Nadiyya sa...

Men Sorgenfri, den LIKTE det jo... Mye godt er skadelig!!

Sorgenfri sa...

Nadiyya: Ja, det kan virke sånn!
*ler*

Anonym sa...

Randi & Ronny? Er jeg dum som ikke kjenner til de to?

Sorgenfri sa...

Mia: Det er kanskje ikke alle som husker skurkeparet fra Pelle Parafin-serien?
De var kjempeskumle!

Anonym sa...

Når jeg leser dette nå, så minner det meg på en kamerat, som hadde en kanin. Eller, familien hadde en... Hvilket annet navn på den enn "Gryteklar"...?

Masse artige navn ute å går, selv om det var parnavn det var snakk om, og jeg kom litt på utsiden av temaet.