17. mars 2006

Det ultimate kjøkken...

Stor mage skaffer en ingen fordeler når man er på kjøkkenshopping.
Mannen i dress nikker rett som det er mot magen min og ramser opp alt han kan få til for å gjøre kjøkkenet vi vurderer trygt for den kommende verdensborgeren. Uten at vi har bedt om det naturligvis, det er vel den omtenksomme servicepersonen inni ham som rett og slett ikke klarer å la vær å ønske det beste for avkommet vårt.
Vi bør definitivt ha dempere på skuffene, mener mannen, slik at barna våre ikke klemmer fingrene sine, og ødelegger skuffene ved å smelle dem igjen.
Og induksjonstopp på komfyren MÅ vi bare ha når vi har små barn, for da blir platen kald med en gang man tar kjelen vekk fra den, ja man kan faktisk legge et ark på platen sekundet etterpå uten at det er risikabelt.
Mannen lovpriser den svindyre komfyren han foreslår, og titter nok en gang på magen min slik at vi skal forstå at han kun tenker på barnets fremtidige sikkerhet.
Og så bør vi ha avrundede kanter på alle benkeplater, for tenk om barnet kommer løpende i full fart og skulle komme til å skalle hodet i en skarp kant på benken, nei uff, det kunne jo bli riktig stygt, mener mannen, og nevner at han har barn selv mens han nok en gang nikker mot magen min.
I tillegg må vi montere skap og skuffesperrer, antiskli-knotter på stolene, og sklibeskyttelse under eventuelle tepper, et ventilasjonssystem som holder komfyrdøren så kald som mulig, og komfyrvern, slik at den lille ikke når opp til kjeler og andre ting som står og er varme.
Disse "små" justeringene vil jo dra kjøkkenet "litt" opp i pris, men mannen mener bestemt at det er en liten pris å betale for barnas sikkerhet, de kommer liksom først uansett, ja, det er rart med det, sier mannen og ler tørt.

Jeg innser nå at det tydeligvis er et mirakel at jeg i det hele tatt overlevde som barn med tanke på hva slags dødsfelle av et kjøkken mine foreldre hadde, med smellskuffer og skarpe kanter, for ikke å snakke om komfyren som tydeligvis ikke kan ha vært noe annet enn en grufull manifestasjon av begrepet sikkerhetsrisiko.

11 kommentarer:

Rambukk sa...

De tøffeste av oss er her fortsatt. Kjøkkendarwinisme..

Sorgenfri sa...

I så fall satser jeg på at avkommet mitt vil ha arvet såpass mye av mine gode gener og instinkter, at det makter å overleve i Dommedagskjøkkenet mitt.

fr.martinsen sa...

Godt begrep, kjøkkendarwinisme.

Noen måneder ETTER kjøpet gikk det opp for meg at det var dumt å bruke mange penger på kjøpmannens argument om toppmatet, ikke frontmatet vaskemaskin.

Hva tenkte vi på, at baby skulle krabbe inn i vaskemaskin og jeg sette på en vask uten å legge merke til problemet?

Jeg tok det igjen senere med å la henne klatre høyt i trær (og falle ned trapp uten barnesikring og brekke beinet).

Sorgenfri sa...

Kjøpmenn flest vet nok å spille på folks omsorgstrang og frykt for alt som kan komme til å hende, men ja...
De fleste har da overlevd sine foreldres mer eller mindre "helsefarlige" hjem uten nevneverdige skader... :o)

Anonym sa...

"brent barn skyr ilden".

Slik tenkte nok min mor da hun en dag var ute og hentet posten, jeg var 4 år, og kom tuslende på kjøkkenet bare for å overse stekeovnen med kokende poteter totalt, saksene, og symaskinen på kjøkkenbordet, men der i mot legge merke til strykejernet som sto på benken med kontakten i... Jeg la hele håndflaten på for å kjenne hvor varmt det var på jernet.

Liten vits i å si: no need for induksjonstopp og runde kanter, men legg bak øret at det kan være greit å blåse ut stearinlys og dra ut strykejernskontakten når du skal hente posten. ;)

Sorgenfri sa...

Jeg tror barn kommer til å få noen blåmerker og arr uansett hva slags forhåndsregler man tar.
De er tross alt barn!
Forhåpentligvis vil de kun gjøre slike ting én gang, når de finner ut konsekvensene.
Eller har du lagt hånden din på mange strykejern i ettertid? :oP

Anonym sa...

Jeg kommer til å savne deg på skolen til uka! Blir rart å ikke ha deg der..

Gleder meg så til ungen kommer ut, jeg.. Blir morro å hilse på han/henne, også gleder jeg meg til å se deg igjen også! :)

Klem, Monica

Sorgenfri sa...

Gleder meg til å kunne fungere normalt igjen selv, og være sammen med dere. :o)
Håper dere får en innholdsrik uke på skolen med mye nyttig informasjon og lærdom... *fnise*
Vel, blir vel uansett koselig å se igjen klassen! Skulle gjerne vært der, men min ballongkropp har lagt andre planer, og tar ikke hensyn til mine ønsker lengre. :o)

Anonym sa...

hihi, nei slutta å legge håndflatene bort på varme flater :p

hvor mye skulle kjøkkenmannen ha for alle de "nødvendige" barnesikringene, forresten!?

Sorgenfri sa...

Er faktisk ikke sikker, det samlede kjøkkentilbudet var på 89 000, og da var det i grunnen ikke nødvendig for oss å sjekke detaljene... Kjøkkentegningene forsvant ganske fort i glemmeboken, for å si det slik, sammen med tanken på å bruke det aktuelle firmaet som leverandør av vårt kjøkken...

Har i stedet fått et tilbud fra et annen firma til nesten halve prisen. :o)
Riktignok uten barnesikringer i hytt og pine, men vi velger å ta sjansen... ;o)

Laure sa...

Hallo
Jeg skriver for å informere deg om at vi tilbyr private lån til en kurs på 2%. Vi kan gi deg lån slik at du kan drive forretning, landbruk eller andre ting du vil gjøre som prosjekt. Kontakt oss direkte via e-post: sduplens@gmail.com.
respekt