19. juni 2008

Pink elephants and Lemonade

Gutten på ti år har sirklet rundt meg i ca fem minutter før han endelig kommer med det han har på hjertet.

"Kan du ta av deg skoene?"
"Ta av meg skoene...?"
"Ja...."
"Hvorfor det da?"
"Fordi atte, jeg skal sjekke noe..."

Jeg tar av meg skoene og ser forventningsfullt på ham.
"Det er greit. Du kan ta dem på igjen nå."

Jeg adlyder, og han blir stående å se på meg et par sekunder før han drister seg videre.
"Kan jeg kjenne på håret ditt...?"

Det går opp et lys for meg.

"Javisst kan du det!"
Jeg bøyer meg frem, og lar gutten få dra i håret mitt og undersøke hodebunnen min nøye.
Jeg møter blikket hans.
"Vil du at jeg skal spytte i vasken også? Så er du helt sikker...?"

Han ser på meg med store øyne og nikker ivrig.
Noen sekunder senere har han fått konstatert at jeg definitvt ikke er en heks, og blir plutselig veldig mye mer medgjørlig.

Så lenge barn leser Roald Dahl (og må høyere makter sørge for at de aldri slutter å gjøre det), må nok alle jenter en eller annen gang i livet måtte bevise sin menneskelighet ovenfor barn med livlig fantasi og sans for magi og eventyr!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk:D
Lenge leve fantasien, enten man er voksen eller barn!

Sorgenfri sa...

Helt enig!
Husker godt at farmoren min måtte i gjennom de samme testene etter at jeg hadde lest "Heksene". :o)

Solskygge sa...

*ler masse*
Tenker han ble imponert, jeg. :)
Fantasi er en veldig god ting å ha. Håper jeg aldri vokser fra den.
Klask meg i bakhue da i såfall, er du snill. :)

Sorgenfri sa...

Han ble i alle fall berolighet, men jeg tror han fortsatt er skeptisk til mange andre damer som ikke har passert testen enda.
Tenk hvilke fantastiske og grufulle bilder han har i hodet!

Støvkorn sa...

Å gud noe så utrolig bra!!

Tenk på alle som ikke leser bøker som går glipp av slikt!

Sorgenfri sa...

Jeg har allerede begynt å hamstre Roald Dahl bøker til guttungen.
Han skal flaskes opp på magi og eventyr. ;o)

Anonym sa...

det er en fantastisk bok - og en fantastisk fin historie du delte her! Fantasien hjelper oss til å overleve - både i direkte og overført betydning tror jeg...

Hanne sa...

Åh, så fint! Og heldig er han, som har deg som forstår hva det dreier seg om. :)

Rigmor sa...

Dette var fint å lese!
Det minner meg ikke bare på at det er lenge siden jeg har lest Roal Dahl, men også hvor viktig det er å bevare fantasien!

Sorgenfri sa...

randi: Det tror jeg du har helt rett i. :o)

hanne: Siden sist har vi testet ut tre damer sammen. Det viste seg at de ikke var hekser, noe som kom som både en lettelse og en skuffelse for oss...

rigmor: Tusen takk. :o) Når høstkveldene kommer, skal i alle fall jeg hente frem Roald igjen.
(Du har foresten veldig bra musikksmak...!)

Anonym sa...

Du skriver bra! Dessverre har ikke jeg lest Roald Dahl, men skjønner nå at jeg burde det :)