26. sep. 2008

Because Of You

Vi satt alltid i ring når vi hadde morgenstund.
Vi på små stoler, og barnehagetantene på store.
Jeg husker ikke helt hva vi gjorde, men jeg tror det var sang og prating.
En av tantene var ikke ordentlig tante.
Bare nesten. Skulle bli.
I ettertid skjønner jeg at hun var lærling, men den gangen var hun bare liksomtante.
Ny og spennende.

Hun var så pen.
Hun hadde langt, tykt og nesten svart hår.
Jeg husker at hun het Elisabeth. Og at jeg syntes hun lignet på Tanita Tikaram.
En av jentene i barnehagen pleide å sitte ved siden av henne.
Jeg tror hun het Trine.
Trine pleide å legge hodet på fanget til Elisabeth, og Elisabeth strøk henne gjennom håret.
Det så så koselig ut. Godt og trygt.

Jeg hadde vært hjemme hos Trine et par ganger.
Det var rart.
Moren til Trine, klemte henne alltid når hun skulle gå.
Trine syntes ikke det var noe rart.
Hun klemte tilbake, og så sa de at de var glade i hverandre, og ønsket hverandre en god dag.
De smilte.
Jeg var ikke vant med klemmer og slike ord hjemme.
Jeg har kjærlige og gode foreldre som alltid har stilt opp for meg, men klemmer var det ikke mye av.
Jeg merket at jeg var litt misunnelig på Trine.

Noen dager senere bestemte jeg meg for at jeg ville sitte ved siden av Elisabeth.
Jeg var først ute i morgenstunden og løp for å sikre meg plassen ved siden av den store stolen hennes.
Hun hadde svarte tights på seg den dagen. Og jeg husker at genseren var lang og lilla.
Jeg var nervøs.
Vi sang og pratet, men jeg klarte ikke å konsentrere meg.
Skulle jeg tørre å legge hodet på fanget hennes?
Jeg husker hvor gjerne jeg ville kjenne hånden hennes i håret og varmen fra låret hennes.
Hjertet slo fort.
Flere ganger var jeg på nippet til å gjøre det, men jeg feiget ut.
Jeg så på låret hennes flere ganger. Pustet dypt.
Lente meg mot, og feiget ut igjen.
Jeg ville så gjerne.
Jeg så for meg hvor fint det skulle bli.

Den andre barnehagetanten begynte å fortelle en historie.
Jeg trakk pusten dypt og tok mot til meg.
Med lukkede øyne la jeg hodet i fanget hennes.
Jeg kjente det myke stoffet mot kinnet.
Det var akkurat så varmt som jeg hadde forestillt meg.
Det var fint.
Etter noen sekunder torde jeg puste igjen.
Jeg åpnet øynene og festet blikket på beina til et av de andre barna.
Jeg ventet.
Ingenting skjedde.
Hun strøk meg ikke gjennom håret.
Jeg lå i fanget hennes. Jeg lå og lå og ventet i det lengste.
Hun tok ikke på meg.
Hun strøk meg ikke gjennom håret.

Det var den første gangen jeg ble avvist.
Og jeg husker hvor forferdelig vondt det gjorde.

Når noen av barna jeg møter i jobben er slitsomt kontaktsøkende og jeg blir lei av "klengingen" deres, tenker jeg på Elisabeth.
På hvor mye jeg ønsket hennes nærhet, og hvor mye det såret meg at jeg ikke fikk den.

Og så stryker jeg dem over håret.

18 kommentarer:

mirakel sa...

Åh, denne var vond og god å lese på en gang. Utrolig vakkert skrevet.. og litt sårt.

Astri Ulland sa...

Deler 'mirakels' opplevelse. Med strek under 'utrolig vakkert skrevet'.

Sorgenfri sa...

Tusen takk, jenter... :o}

Smula sa...

Alle mennesker barn og voksne, gutten og jenter fortjener å bli strøket over håret!

Fint at du tenker på det, om enn grunnen var ganske trist...

Anonym sa...

herlig skrevet, og meget klokt!

hilsen førskolelæreren ;)

Sorgenfri sa...

smula: Det er så lite som skal til noen ganger. Både for å få noen til å føle seg vel, og for å få noen lei seg.
*balansere*
:o)

lenestyle: Tusen takk! :o)

Anonym sa...

Kjempe fint skrevet.

Skriver ut å henger opp på SFO mandags morgen :)

Frøken Makeløs sa...

Vakkert!

Sorgenfri sa...

tronds: En huskelapp i forhold til kos og hårstryking? :o}

frøken makeløs: Tusen takk. :o)

Solskygge sa...

*Klump i halsen...*

Hanne sa...

Nydelig innlegg! *snøfte*

Anonym sa...

Uff, dette var sår, men også vakker lesning. Utrolig hvor vondt en kan gjøre med slike "unnlatelsessynder". Godt å bli minnet på at det er i de små tingene de viktige følelsene ofte finnes.

Sorgenfri sa...

sokken: :o}

hanne: Tusen takk! :o)
*snøfte tilbake*

ståle: Treffende sagt!
*huske på*

Britt Åse sa...

Å, dakars liten!! Den der kjente jeg i magen, altså.

Sorgenfri sa...

hagen på hytta: *smile litt forlegent*

Anonym sa...

Som noen sa så kjente jeg denne i magen. Trist at du skulle oppleve å bli avvist på denne måten da du var så liten, slikt setter spor, kanskje resten av livet? . Jeg tror desverre dette skjer ofte i bhg, at noe har sine favoritter. Jeg jobber imot dette- vil at alle skal sees.Går heller bprt til outsiderne enn de som alltid oppsøker meg. De som ikke selv tørr å si fra, trenger også oss. Trenger også og bli stryket. Så flott at du stryker alle som kommer forbi..

Anonym sa...

I vår bhg har vi et skjema vi tar i personalet hvor vi gir barna ulike farger for å avdekke hva slags følelser de enkelte barna fremkaller i oss.. Dette for å sikre at alle har blitt sett og fulgt opp av noen..
Tror rødt var de som tramper inn i sjela de med skoa på. Sorte- ja de som fremkaller det verste i deg. Grønn, de som du aldri/sjelden kontakter eller kontakter deg. Blå er de midt på treet og som du har passe kontakt med..
(eller no sånt) Vi hadde hvertfall gode erf med det og fikk oss noen ahaopplevelser da vi gikk igjennom dem på personalrommet

Sorgenfri sa...

tornerose: Tror det er første gang jeg hører om en barnehage som setter fokus på akkurat dette..?
Men nå er jeg ikke så inni dette med barnehager, så det er kanskje mere vanlig enn jeg har inntrykk av?
Uansett er det alltid positivt å bli klar over egne holdninger, og hva slags signaler man sender ut, selv om man kanskje tror det kan skjules.
:o)