17. sep. 2008

Ode til en mann med bart

Min kjørelærer var redd for å dø.
Det var kanskje ikke en konstant og ektefølt angst som preget alle sider av livet hans, men dette var likefullt ordene han brukte.
Han brukte dem når jeg kastet meg inn i rundkjøringer under mottoet "den rekker jeg", og når han måtte bråbremse for meg når jeg glemte høyreregelen.

"Ida, jeg er så redd for å dø", sa han.
Og jeg forstod ham.

Når jeg glemte høyreregelen fortsatte han uttalelsen med at det var han som i slike situasjoner ville måtte ta støyten, siden han satt på passasjersetet.
Jeg nikket, og måtte innrømme at mannen med bart hadde et godt poeng der.
Hver gang jeg kjører forbi den lille sideveien som går ut ved brannstasjonen, tenker jeg på ham og disse ordene.
Det var der de ble uttalt.

Når jeg begrunnet min - i hans øyne - hasardiøse kjøring med forskjørsrett, forklarte han meg rolig at det gjør akkurat like vondt å kræsje selv om man har retten på sin side.
Dette sa han da jeg var i ferd med å brøyte meg inn på storveien i fra den humpete parkveien.
Og det var jo sant.
Og det er fortsatt sant, tenker jeg når jeg kjører over humpene.

Min kjørelærer likte Ole Paus.
Det kom ofte godt med på våre mange turer.
En gang spurte han meg om jeg hadde hørt Ole Paus synge Sangen om Carl Ivar.
Da jeg svarte nei, var han galant nok til å synge hele sangen for meg.
Med hes røst og upåklagelig innlevelse.
Jeg tenker alltid på ham og den sangen når jeg kjører forbi Halden-blomstene.
Det var der han sang den.

Og så likte han vitser. Og britisk humor.
En gang lo han seg fillete når han i detalj fortalte meg en sketsj om grekerne som på en guidet tur i London hadde blitt informert av turguiden om at en bygning var over 200 år gammel, hvorpå den ene grekeren toneløst henvendte seg til den andre med et sarkastisk "Gee, I can't wait to get back to Greece and tell all about it."
Denne vitsen kommer jeg alltid på når jeg kjører forbi fossen i nabobyen.

Så du skjønner det, kjære kjøreskolelærer, at når jeg manøvrerer min slitne Mondeo gjennom byens gater og landskap, ja, så hender det at du fortsatt sitter ved siden av meg på passasjersetet.
Selv etter alle disse årene.
For foruten at du gjorde meg i stand til å bestå en oppkjøring og bli en ansvarlig billist, så skulle det altså vise seg at dine personlige særpreg også henger igjen.
Du sitter i byens veier, kryss og midtrabatter, og jeg kan plutselig bli oppmerksom på deg når jeg runder et hjørne, og husker noe snålt du sa når vi kjørte akkurat der.
For la oss bare innse det, du sa mye snålt.

Men du sa også mye lurt.
Og jeg vil du skal vite dette:
Jeg har aldri brutt høyreregelen (nesten) og aldri kræsjet. Jeg lærte meg til slutt å mestre bakkestart, men er fortsatt ikke glad i å lukeparkere. I hvert fall ikke med stasjonsvogn.
Jeg holder stort sett fartsgrensene, er høflig i trafikken og liker fortsatt Ole Paus.

Uten at jeg skal ta munnen for full, vil jeg påstå at du gjorde en god jobb.

12 kommentarer:

Anonym sa...

MIN kjoerelaerer sa: "Det er ikke saa farlig om du kjoerer ned den gamle dama der, for det er saa mange gamle damer i verden!"

(hvilket dog ikke forklarer hvorfor jeg enda ikke har tatt lappen, selv etter alle disse aarene...)

2barnsMamman sa...

Det er så herlig når man kommer over blogg-innlegg som beskriver egne tanker.

Hver gang jeg kjører forbi en buss som står på holdeplassen, så er kjørelæreren og historien han fortalte om mannen som ble drept da han gikk ut i veien foran bussen der. Vi lærte faktisk noe!

Sorgenfri sa...

alter ego: Min kjørelærer poengterte at gamle damer var det skumleste som fantes i trafikken.
Både som sjåfører og fotgjengere.
De er små, uforutsigbare og har dårlig syn.
Ikke en bra kombinasjon, det der.

Kanskje mente din kjørelærer at det var rom for litt "naturlig" utvelgelse for å minske bestanden...?


tobarnsmuttern: Ikke sant..?! :o) Så fort du ser bussen, sitter han der på passasjersetet med en moralsk pekefinger og vaktsomt blikk mot eventuelle fotgjengere som kan finne på å kaste seg ut foran bilen? :o)

Anonym sa...

Så heldig du var som hadde en morsom kjørelærer. Jeg husker nesten ikke min engang. Jeg vet han var mann, litt middelaldrende så han er nok pensjonist for lenge siden nå. Og han være utrolig kjedelig :-) ...men jeg besto kjøretesten, om jeg er så utrolig god sjåfør vet jeg ikke, men... jeg har overlevd til nå ihvertfall hehe

Uansett morsom historie!

Støvkorn sa...

Det er skummelt hvor mye en kan prege et annet menneske. Jeg tror nok ikke han forestilte seg at du skulle huske ham så mange år etterpå! Derfor er det skummelt å få barn også, et øyeblikk som du selv ikke husker kan bli ett arr eller godt minne for livet for barnet. Skummelt!

Anonym sa...

Denne likte jeg! :-)

Buster N sa...

Ah, Sangen om Carl Ivar er stadig aktuell.

Sorgenfri sa...

groftekanten: Ja, jeg var veldig fornøyd med ham. Det fantes nok av lærere av den typen du beskriver, så jeg tror jeg var heldig der. :o)

confiteor: Der gav du meg foreledreprestasjonsangst! Store muligheter for at jeg blir en veldig snill og mild mamma i dag, føler jeg...

katten: Tusen takk. :o)

buster: Ja, tenk hvor deilig jorden ble... ;o)

Anonym sa...

Kult innlegg! :-)

Gøy at han har gitt evige minner. Det trodde han nok neppe... Noen personer er bare sånn - de gjør noe som gjør at de blir husket. Håper jeg en gang blir en sånn en... :-)

Sorgenfri sa...

ulme: Det håper jeg at jeg også blir. Jeg har som mange andre alltid hatt en slags drøm om at noen skal skrive en sang om meg, men jeg hadde nok takket ja til et blogginnlegg også.
Så kan jeg jo ha god samvittighet for at jeg faktisk har hedret en mann på den måten selv.
:o)

Anonym sa...

Kjempekompliment til en kjøreskolelærer vel verd å minnes :-)

Sorgenfri sa...

ståle: Jeg har bare hatt én kjøreskolelærer, men jeg er alikevel overbevist om at han var en av de beste der ute. ;o)